HOORN – Op zaterdag 7 juni komen drie historische reddingboten aan de zuidelijke kade van de Karperkuil bijeen. Om 10.00 uur start een gezamenlijke vaartocht van ca. 90 minuten over het Hoornsche Hop, vergezeld van moderne brandweer- en reddingboten uit de omgeving. Na terugkeer liggen de boten in de Karperkuil ter bezichtiging.
De gemeente Hoorn doet mee aan deze historische bijeenkomst met de Hessel Snoek. Publiek krijgt de mogelijkheid om mee te varen. Per boot kunnen maximaal 12 personen mee; wie het eerst komt, het eerst maalt.
Reünie
De drie boten zijn na ruim 30 jaar intensief gebruik nog steeds in redelijk originele staat. Het zijn de Hessel Snoek, Knokkels en Tjerck Hiddes. De Hessel Snoek heeft lang dienst gedaan als blusboot van de Hoornse brandweer en vaart nu onder de vlag van de Archeologische Dienst.
Op zaterdag 7 juni maken de drie een gezamenlijke vaartocht over het Hoornsche Hop. Na terugkeer kunnen belangstellenden de hele middag aan de Karperkuil terecht om een stukje reddinghistorie mee te maken en tegelijk een indruk te krijgen van de moderne vloot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij.
Redden op Markermeer en IJsselmeer
Tussen 1970 en 2000 werden reddingsoperaties op het Markermeer, het IJsselmeer en de Waddenzee in hoofdzaak ondernomen met boten die vanuit Enkhuizen, Urk, Lemmer, Hindeloopen en Harlingen uitvoeren. Tot die tijd had de KNRM boten in het IJsselmeer gestationeerd die eerder dienst hadden gedaan op de Noordzee. Deze waren eigenlijk niet geschikt voor het IJsselmeer. Daarom liet de KNRM speciale IJsselmeervletten ontwerpen en bouwen door scheepswerf Damen in Hardinxveld-Giessendam. Het prototype, de Spaanderbank kwam in 1969 in de vaart, later volgden de Hessel Snoek in Urk, de Jansje Baart in Lemmer, de Knokkels in Hindeloopen en de Tjerck Hiddes in Harlingen. De boten zijn vernoemd naar mannen uit de geschiedenis van het reddingwezen.
De jaren van de sterk groeiende watersport braken aan, waarbij het voorkwam dat huurders van een jacht met een autokaart het water opgingen en aan de grond liepen. Soms moest wel drie keer per dag worden uitgevaren. Meer dan 3.000 personen zijn door deze boten gered of uit een gevaarlijke situatie bevrijd.
Na ruim 30 jaar trouwe dienst zijn de boten 10 jaar geleden vervangen door snellere en lichtere boten.