HOORN – Uit onderzoek van Haskoning DHV blijkt dat de turborotonde veel eerder voor grote verkeersinfarcten gaat zorgen dan gedacht. Hoorn moet daarom snel aan de slag met de turborotonde. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek naar de doorstroming van de Provincialeweg. Andere belangrijke knelpunten zijn de Liornestraat en het traject tussen de Oostergouw en de Rijnweg.
De Provincialeweg is een van de belangrijkste verkeersaders van Hoorn. De doorstroming op deze weg is niet altijd optimaal, waardoor er vooral in de spits opstoppingen ontstaan. Het college van B en W heeft Haskoning DHV opdracht gegeven te onderzoeken waar de knelpunten voor de doorstroming zitten en wat de gemeente hieraan zou kunnen doen. Het bureau heeft gekeken naar de huidige situatie en een toekomstige situatie in 2030 en heeft dit verwerkt in een rapport.
Turborotonde
Belangrijkste conclusie is dat de turborotonde het grootste knelpunt is voor de doorstroming op de Provincialeweg, en dat dit ook nu al zorgt voor verkeersinfarcten. Haskoning DHV adviseert de gemeente dan ook om deze rotonde zo snel mogelijk aan te pakken en om te vormen tot een kruispunt met verkeerslichten.
‘een groene golf over de hele lengte van de Provincialeweg niet mogelijk’
Timing
De timing van de publicatie van het onderzoek en de gevolgen voor onder andere de rotonden bij McDonalds/Esso en de turborotonde is ongelukkig. Juist dit weekend worden deze rotonden opnieuw geasfalteerd. Mochten de plannen van Haskoning DHV worden opgepakt worden deze rotonden niet lang na de nieuwe asfalt laag opnieuw op de schop genomen.
Verbeteren groene golf
Een ander punt dat volgens Haskoning DHV snel opgepakt kan en moet worden is het verbeteren van de groene golf. Uit het onderzoek blijkt een groene golf over de hele lengte van de Provincialeweg niet mogelijk. Dit vanwege de verkeersdrukte en het feit dat de Provincialeweg tussen de Oostergouw en de Rijnweg van 4 naar 2 rijstroken gaat. Daarom wordt de groene golf opgesplitst in 2 delen; van het Keern tot de Lepelaar en van de Rijnweg tot Hoorn 80. Haskoning DHV ziet op korte termijn mogelijkheden om de groene golf tussen het Keern en de Lepelaar te optimaliseren. En in de spitstijden is een koppeling van de kruispunten tussen de Rijnweg en Hoorn 80 ook mogelijk.
Knelpunten 2030: Liornestraat en Oostergouw
Na de turborotonde en het verbeteren van de groene golf volgen de Liornestraat en het traject tussen de Oostergouw en de Rijnweg als grootste knelpunten. Vanuit het oogpunt van doorstroming en verkeersveiligheid adviseert Haskoning DHV in de toekomst (2030) bij de Liornestraat ongelijkvloerse kruisingen voor langzaam verkeer aan te leggen. Voor de kortere termijn is het mogelijk om een voetgangersoversteek over de Liornestraat aan te leggen en de verkeerslichten op de Zwaagmergouw en de Liornestraat aan te passen tegen automobilisten die door rood rijden.
‘Spoorviaduct ook naar 4 rijstroken’
Het knelpunt tussen de Oostergouw en de Rijnweg wordt volgens het rapport vooral veroorzaakt door het feit dat de Provincialeweg hier van 4 naar 2 rijstroken gaat. Het bureau adviseert daarom de weg op dit stuk te verbreden van 2 naar 4 rijstroken. Dit is overigens niet eenvoudig, vanwege de aanwezigheid van het spoorviaduct.
Vervolg
Begin september 2016 start de gemeente met de aansluiting van de Maelsonstraat op de Provincialeweg. Na de zomer legt het college een voorstel over de aanpak van de turborotonde voor aan de raad. Eind 2016 volgen de optimalisering van de groene golf, de aanleg van een voetgangersoversteek bij de Liornestraat en het aanpassen van de verkeerslichten bij de Zwaagmergouw en de Liornestraat tegen roodlichtrijders.
Joepie, nog meer stoplichten! De turborotonde had eigenlijk een ongelijkvloerse kruising moeten zijn. Beter nog, het geld dat nu besteed wordt aan de aanleg van de nieuwe weg tussen het WFO terrein en de N506 had veel beter besteed kunnen worden om de provinciale weg tussen Liornestraat en turborotonde verdiept aan te leggen. Overkapping eroverheen ; mooi parkje erop. Prima aansluiting tussen Risdam en binnenstad (schoolgaande kinderen!). En het zware vrachtverkeer van Hoorn 80 kan veel vlotter doorrijden naar de A7. Maarja, kennelijk was de lobby van WFO sterker dan die van Hoorn…
Joepie, nog meer stoplichten! De turborotonde had eigenlijk een ongelijkvloerse kruising moeten zijn. Beter nog, het geld dat nu besteed wordt aan de aanleg van de nieuwe weg tussen het WFO terrein en de N506 had veel beter besteed kunnen worden om de provinciale weg tussen Liornestraat en turborotonde verdiept aan te leggen. Overkapping eroverheen ; mooi parkje erop. Prima aansluiting tussen Risdam en binnenstad (schoolgaande kinderen!). En het zware vrachtverkeer van Hoorn 80 kan veel vlotter doorrijden naar de A7. Maarja, kennelijk was de lobby van WFO sterker dan die van Hoorn…
Weer geld verspilt
Weer geld verspilt
Als je de rotonde gewoon neemt zoals het hoort is er niks aan de hand en kan je zo doorrijden, maar heel veel mensen denken te veel na en te veel met andere dingen bezig i.p.v. Rijden en opletten op de weg. Pff niet nog meer stoplichten, word je echt niet blij van
Kan dat geld niet gewoon op mijn rekening gestort worden ipv over de balk?
Kan dat geld niet gewoon op mijn rekening gestort worden ipv over de balk?
Kan dat geld niet gewoon op mijn rekening gestort worden ipv over de balk?
Ze moeten die dit heeft verzonnen gelijk de zak geven Rene. Die ambtenaren in Hoorn bakken er geen pepernoot van.
Ze moeten die dit heeft verzonnen gelijk de zak geven Rene. Die ambtenaren in Hoorn bakken er geen pepernoot van.
Sluit me aan bij Wouter Miedema
Iddd straks staat er s’middags file vanaf Avenhorn tot aan HN80 door die fantastische doorstroming…….
Was toch ook met die rotonde net voor je de a7 opging. Ook zo’n fiasco
Ik kijk nu al uit naar mijn reistijd van hn80 richting de A7 s’morgens…. Was altijd 10 min ongeveer als je mazzel had.
Weer zo n poppenkast verschijning maak nu maar eerst die west friesia weg klaar voordat ze hier weer de sloophamer in zetten. En dan maar weer eerst een onderzoek doen. ! En het woord groene golf schrap dat ook maar want die heeft nooit bestaan
Weer zo n poppenkast verschijning maak nu maar eerst die west friesia weg klaar voordat ze hier weer de sloophamer in zetten. En dan maar weer eerst een onderzoek doen. ! En het woord groene golf schrap dat ook maar want die heeft nooit bestaan
Weer zo n poppenkast verschijning maak nu maar eerst die west friesia weg klaar voordat ze hier weer de sloophamer in zetten. En dan maar weer eerst een onderzoek doen. ! En het woord groene golf schrap dat ook maar want die heeft nooit bestaan
Weer zo n poppenkast verschijning maak nu maar eerst die west friesia weg klaar voordat ze hier weer de sloophamer in zetten. En dan maar weer eerst een onderzoek doen. ! En het woord groene golf schrap dat ook maar want die heeft nooit bestaan
Weer zo n poppenkast verschijning maak nu maar eerst die west friesia weg klaar voordat ze hier weer de sloophamer in zetten. En dan maar weer eerst een onderzoek doen. ! En het woord groene golf schrap dat ook maar want die heeft nooit bestaan
Weer zo n poppenkast verschijning maak nu maar eerst die west friesia weg klaar voordat ze hier weer de sloophamer in zetten. En dan maar weer eerst een onderzoek doen. ! En het woord groene golf schrap dat ook maar want die heeft nooit bestaan
Daarom ga ik ook nooit naar Hoorn stad in te gaan
Welke e…l geeft er hier advies over!!! Die vult z’n zakken vast met steeeeekpenningen Is ie straks goed gevuld met pensioen Wat een slimme pik toch
Welke e…l geeft er hier advies over!!! Die vult z’n zakken vast met steeeeekpenningen Is ie straks goed gevuld met pensioen Wat een slimme pik toch
Welke e…l geeft er hier advies over!!! Die vult z’n zakken vast met steeeeekpenningen Is ie straks goed gevuld met pensioen Wat een slimme pik toch
Welke e…l geeft er hier advies over!!! Die vult z’n zakken vast met steeeeekpenningen Is ie straks goed gevuld met pensioen Wat een slimme pik toch
Welke e…l geeft er hier advies over!!! Die vult z’n zakken vast met steeeeekpenningen Is ie straks goed gevuld met pensioen Wat een slimme pik toch
Welke e…l geeft er hier advies over!!! Die vult z’n zakken vast met steeeeekpenningen Is ie straks goed gevuld met pensioen Wat een slimme pik toch
Dankzij de europeesche subsidies op rotonde’s ligt heel europa er vol mee , ook op de meest onzinnige plaatsen . gemeente Hoorn hoopt dat als de Westfrisia weg klaar is de “druk”weg is van de provinciale weg , ik denk het dus niet .
Dankzij de europeesche subsidies op rotonde’s ligt heel europa er vol mee , ook op de meest onzinnige plaatsen . gemeente Hoorn hoopt dat als de Westfrisia weg klaar is de “druk”weg is van de provinciale weg , ik denk het dus niet .
Er is niks mis met de rotonde, maar de combinatie van werkzaamheden aan de nieuwe afslagen aan de a7 maken dat mensen andere wegen gaan kiezen, dus langs de berkhouterweg en dampten en via de johannespoststraat waardoor het daar ook extra druk wordt en de auto’s op de liornestraat belanden en de weg weg over willen steken. Ook gaat het op slot ook doordat de stoplichten bij het Keern en bij de liornestraat veel te kort op GROEN staan zodat de doorstroming wordt geblokkeerd. Dus zet die stoplichten langer op groen bij het Keern en Liornestraat dan lost het zich op. Gaan mensen minder sluipwegen zoeken. Al die uitlaatgassen, rijden met die handel….Het lijkt wel een spelletje om nog meer stoplichten in Hoorn te krijgen….in dit geval niet nodig hoor!!!