DRECHTERLAND – Het college van Drechterland neemt stappen om het zware vrachtverkeer terug te dringen in de kernen Hoogkarspel, Westwoud en Oosterblokker. Met name twee spoorwegovergangen worden verboden terrein voor vrachtverkeer.
Half november gaat de N23 Westfrisiaweg onder de Streekweg en de Binnenwijzend open. Het college is van plan vanaf 1 april 2019 in ieder geval geen vrachtverkeer meer toe te staan over de spoorwegovergang op de Nieuweweg in Hoogkarspel en over de spoorwegovergang op de Dr. Wijtemalaan in Westwoud.
Alternatieve route beschikbaar
Wethouder Jeroen Broeders: “Al sinds jaar en dag ondervinden bewoners in Oosterblokker, Westwoud en Hoogkarspel overlast van doorgaand zwaar vrachtverkeer. Er is geluidsoverlast, stank, het voelt vaak onveilig, en oude huizen in de lintbebouwing kunnen schade oplopen door de trillingen van het zware vrachtverkeer. Tot nu toe was er eigenlijk geen alternatief voor dat verkeer. Zodra de nieuwe N23 in november in gebruik wordt genomen, is er echter een alternatieve route beschikbaar.”
Het voornemen is om per 1 april 2019 de doorgang voor vrachtverkeer door Hoogkarspel (ter hoogte van de spoorwegovergang op de Nieuweweg) en door Westwoud (ter hoogte van de spoorwegovergang op de Dr. Wijtemalaan) onmogelijk te maken door een verbod voor vrachtverkeer in te stellen.
Naar verwachting zal het gebruik van deze twee routes door vrachtverkeer na het openen van de Westfrisiaweg flink teruglopen. Om te voorkomen dat vrachtverkeer gebruik blijft maken van de alternatieve routes is het voornemen deze doorgangen voor vrachtverkeer af te sluiten. Door de gekozen maatregel zijn nog steeds alle adressen in Hoogkarspel en Westwoud voor vrachtverkeer bereikbaar.
Onderzoek naar mogelijkheden terugdringen vrachtverkeer in Oosterblokker
Ook met betrekking tot het vrachtverkeer in Oosterblokker worden maatregelen overwogen. De situatie is daar echter fundamenteel anders dan in Hoogkarspel en Westwoud. De verwachting is dat het vrachtverkeer daar niet ernstig af zal nemen door de nieuwe Westfrisiaweg.Dit komt door de grotehoeveelheid bestemmingsverkeer van en naar bedrijventerrein Gildenweg, maar ook door het vrachtverkeer onder andere van, naar of tussen de bedrijventerreinen Hoorn 80 en Zevenhuis.
Om na te gaan welk maatregelpakket voor Oosterblokker het meest wenselijke is, zal tussen 1 december 2018 en 1 maart 2019 onderzoek uitgevoerd worden naar de omvang van het vrachtverkeer via Oosterblokker. Op basis van de uitkomsten van dat onderzoek zal in maart 2019 een besluit genomen kunnen worden. Per 1 april 2019 kan dan een samenhangende set met maatregelen voor het terugdringen van het vrachtverkeer in Hoogkarspel, Westwoud en Oosterblokker van kracht worden.
Recente reacties