HOORN – Rene Assendelft heeft namens Hoorn Lokaal vragen gesteld over de fietsproblematiek in de Risdam-Noord. Ter hoogte van de Ballenbrug gaan veel fietsers tegen het verkeer in fietsen. Assendelft begrijpt deze keuze, “Fietsers kiezen vaak voor de meest logische en snelste route en in dit geval kunnen wij deze keuze van de fietsers wel begrijpen.”
Men vraagt daarom aan het college of zij bekend zijn met deze situatie en of eventuele verbreding van het fietspad aan de kant van het park mogelijk is. Dagelijks maken vele fietser uit Wognum, Nibbixwoud, Aartswoud en Abbekerk gebruik van deze route naar de middelbare scholen in Hoorn.
Brief Hoorn Lokaal
Hoorn Lokaal vindt het belangrijk dat fietsers in Hoorn goed gefaciliteerd worden, goede en veilige fietsverbindingen zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Wij maken ons zorgen over de fietsstromen in de Risdam-Noord langs de Berkmer -en Wogmergouw. Wij zien daar dat grote groepen fietsers op de fietspaden langs deze verkeersaders tegen de richting in fietsen. Komende vanaf de kruising met de Dorpsstraat blijven fietsers aan de linkerzijde rijden tot aan de nieuwe rotonde aan de voet van de
Westfrisiaweg. Aangezien de fietspaden te smal zijn voor tweerichtingsverkeer is dit een onwenselijke situatie.
Fietsers kiezen vaak voor de meest logische en snelste route en in dit geval kunnen wij deze keuze van de fietsers wel begrijpen, de fietsers worden naar onze mening niet goed gefaciliteerd. Bij de Huesmolen worden de fietsers geleid langs de linkerzijde van de weg om vervolgens bij de Ballenbrug weer naar de rechterzijde geloodst te worden.
De oversteek bij de Ballenbrug vinden wij verre van overzichtelijk en fietsonvriendelijk. Fietsers richting Wognum moeten vervolgens bij de rotonde van de Westfrisiaweg weer de weg oversteken om daar weer links naast de weg te gaan rijden. Twee keer nodeloos en onoverzichtelijk de weg oversteken zorgt ervoor dat veel fietsers (waaronder veel scholieren) de keuze maken om aan de linkerzijde te blijven fietsen. Hoorn Lokaal vindt dat dit beter kan en vraagt het college wat de mogelijkheden zijn voor aanpassingen van deze situatie. We willen benadrukken dat we graag de fietser beter gefaciliteerd willen zien en daarom niet denken in termen van extra handhaving.