11 november 2020 – Column Peter Ursem: Onderwijs vrij
Ik heb vanaf de kleuterschool t/m de MULO onderwijs genoten onder de beschermende vleugels van de rooms-katholieke zusters en broeders en ik moet zeggen: echt kwaad leek het niet te kunnen. In de bovenbouw van de lagere school mocht ik meedoen als vloeibladlid dat uitging van de broeders van St.Louis met als dringende oproep niet slechts lid te willen zijn vanwege de gratis vloeibladen met stichtende opdruk. Ik nam mij de teksten ter harte, hoewel ik niet zwichtte voor de aansporing een roeping te volgen om toch ook broeder te willen worden, opdat God me de rest van mijn leven , nee, het was andersom: dat ik God de rest van mijn leven op het aardse dankbaar zou zijn.
Op de R.K. MULO in Den Helder werd ik onderricht in vier talen, wiskunde, aardrijkskunde, natuurkennis, geschiedenis, boekhouden, bedrijfsrekenen, godsdienst, gedrag en vlijt. Ook godsdienst, want wij dienden goed te beseffen waartoe wij op aarde waren. En dat we dat alleen zo goed konden meekrijgen op een R.K.-school. Tijdens de geschiedenislessen leerden wij ook dat wij, katholieken, het niet altijd even gemakkelijk hebben gehad. Ik kan me een schooluitstapje naar het verdorven Amsterdam herinneren, alwaar we naast een profaan bioscoopbezoek ook een bezoekje brachten aan Ons’ Lieve Heer op Solder, een spijkerhard bewijs van de intolerante protestanten die het toen voor het zeggen hadden. Wij leerden in de geschiedenis over de emancipatiestrijd van het katholieke volksdeel dat door die protestanste gluiperds hardvochtig werd onderdrukt. Dat ‘gluiperds’ heb ik er zelf bij bedacht, want zo werd dat door broeder Domitianus niet verteld. We leerden over Joachim le Sage ten Broek, die in de negentiende eeuw zo overtuigd de strijd voor de emancipatie van die uitgeknepen katholieken heeft helpen strijden en over de dappere strijd van de zouaven voor het grondbezit van de heilige kerk en bijna stond ook ik klaar om de katholieke zaak te dienen.
Op de kweekschool in Den Helder, die ‘stevig op drie zuilen was gevest’, leerde ik dat met allerlei lieden van een andere pluimage en zelfs met de goddelozen goed samen te discussiëren en te werken is en stevige vriendschappen werden gesloten. Ik belandde na drie jaar geloofstrouw op een RK school in het openbaar onderwijs. Een bewuste keuze. Ik leerde mijn leerlingen dat mensen verschillend konden denken op allerlei gebieden, waaronder ook politiek en godsdienst. Een van de belangrijkste vragen die ik ze mee gaaf was de vraag: oja? Is dat zo? Een vraag die ze ook moesten gebruiken bij zaken die ik beweerde.
Zij leren ook vast wel dat aanwijzingen van de Heere beter gevolgd kunnen worden dan die van het RIVM.
Op veel bijzondere scholen met PC-, RK- of oecumenische grondslag bemerkte ik dat de aandacht voor de religieuze zaken minder intensief was dan in de goede oude tijd. Misschien dat de PC scholen er nog iets serieuzer in bleven. De verschillen tussen bijzondere en openbare scholen lagen er voornamelijk in dat bijzondere scholen in veel steden wat witter bevolkt waren dan de openbare. Via grootouders van kinderen die een scholen in de bijbelgordel bezochten hoorde ik dat men daar toch iets anders aankeken tegen kinderen die niet zo van Jezus houden als zij. Zij leren ook vast wel dat aanwijzingen van de Heere beter gevolgd kunnen worden dan die van het RIVM.
Op de scholen van de fundamentalistische christenen wordt ook bijgebracht dat homoseksualiteit niet een foutje van de Heere is en dat mensen met die malle en zondige neiging met hun ouders toch moeten leren hoe het wel hoort. Dezelfde homofobe houding zie je ook bij de fundamentalistische moslimscholen. Wij hebben mogen vernemen dat men mensen met deze seksuele afwijking met de kop naar beneden van een flinke hoogte mag gooien. Is dat barbaarser dan de manier van de bevindelijke christenen om de homo’s door jaren van uitsluiting en ontzeggen van het recht zichzelf te zijn drijven tot zelfmoord?
Momenteel houden scholen op fundamentalistische grondslag, of het nu christelijk, islamitisch of Joods is, de mogelijkheid in stand mensen op te voeden die naast de democratische waardenmaatschappij komen te staan en in een griezelig aantal gevallen een gevaar voor deze samenleving kunnen opleveren. Scholen zijn er niet om de exclusiviteit van groepen mensen te handhaven en te versterken. Scholen dienen kinderen te vormen tot zelfbewuste burgers in de samenleving die Nederland heet (en verder de Europese en mondiale samenleving natuurlijk! ) Ik wil een pleidooi houden voor het afschaffen van elke vorm van scholen op religieuze grondslag en voel er niks voor daar eens gezamenlijk over te praten. Gesprekken die bedoeld zijn om de schadelijke maatschappelijke aberraties aanvaardbaar te krijgen. Het wordt hoog tijd dat we artikel 1 van onze grondwet helemaal serieus nemen!