HOORN/ALKMAAR – NS wil het aantal stations met een vaste ticketservicebalie terugbrengen van 36 naar 15. Het aantal stations waarop reizigers ondersteuning krijgen op afstand via hun eigen telefoon of servicezuil op het station neemt toe van 237 naar 253. Dit heeft gevolgen voor de balies op NS Stations in Alkmaar en Hoorn. In Noord-Holland Noord is daarmee geen balie meer aanwezig ter noorden van NS Zaandam. Hier wordt de bestaande balie omgezet naar een light variant.
Waar in 2004 nog 63 procent van alle kaartjes aan een balie van OV Service & Tickets werd gekocht, was dat aandeel in 2019 slechts 12 procent. Tegelijkertijd kopen steeds meer reizigers hun treinkaartje online. NS verwacht dat de voorgestelde plannen impact hebben op 300 FTE. Hoeveel banen er uiteindelijk verdwijnen is op dit moment nog niet te zeggen.
Koopgedrag
Volgens Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS, sluit het koopgedrag aan op een maatschappelijke trend. “Nederland is in rap tempo aan het digitaliseren. Pinautomaten verdwijnen uit het straatbeeld, zelfscankassa’s nemen een vlucht in de supermarkt en je kan steeds meer overheidszaken online regelen. Ook wij zien die ontwikkeling bij onze reizigers”. NS noemt deze aanpassing ‘personeel en middelen efficiënter inzetten’. “We moeten afwegen hoe wij onze collega’s inzetten om reizigers het beste van dienst te zijn. Gemiddeld genomen is er echter voor de helft van de tijd aan de balie geen reiziger die we kunnen helpen. Bij sommige balies verkopen we slechts één abonnement per tien dagen”.
Al op de meeste stations service op afstand
Op de meeste stations krijgen reizigers nu al ondersteuning op afstand via hun eigen telefoon of servicezuil op het station. Op 15 locaties vindt NS het belangrijk om een vaste balie te behouden. Daarbij is onder andere gekeken naar het aantal overstappende reizigers op het station, de complexiteit van het station en het type reizigers die naar het station komen (bijvoorbeeld toeristen).
Andere servicediensten, zoals Reisassistentie voor reizigers met een beperking, de OV-fiets of de StationsHuiskamer, blijven voor reizigers gewoon beschikbaar. Reizigers kunnen treinkaartjes kopen en abonnementen afsluiten via de kaartautomaat, app en website of telefonisch via de klantenservice.
NS legt de plannen op dit moment voor advies voor aan de ondernemingsraad en de reizigersorganisaties. De verwachting is dat de adviestrajecten in het voorjaar 2021 afgerond zijn.