Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Medemblik houdende regels omtrent de werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie gemeente Medemblik 2021)
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier en/of door de werkgeverscommissie aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
- 2.
- 3.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang of als op deze informatie een geheimhouding is gelegd.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste viermaal per jaar en voorts zo vaak als de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met in achtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Toelichting Verordening werkgeverscommissie:
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen de zeggenschap over dit werkgeverschap in. De raad heeft daarbij de zeggenschap over de griffier en de daar(voor) werkzame ambtenaren. En het college heeft de zeggenschap over de gemeentesecretaris en, als ‘dagelijks bestuur’, ook de primaire zeggenschap over de andere ambtenaren van de gemeentelijke organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke uitvoering van de zeggenschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert.
Gelet op artikel 83, eerste lid en artikel 156 van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
Het vaststellen van rechtspositieregelingen leent zich uit de aard van de bevoegdheid niet voor delegatie en is derhalve wettelijk niet toegestaan.
De werkgeverscommissie is niet bevoegd namens de raad de bevoegdheden en zeggenschap uit te oefenen met betrekking tot
- –
- –
- –
- –
- –
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
Voorbeelden waar de werkgeverscommissie zich mee bezig kan houden zijn het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon), het voorbereiden van voorstellen aan de raad die voortvloeien uit de raadszeggenschap. Andere voorbeelden die horen tot de taak van de commissie zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
Ten aanzien van de rechtspositie van de griffier en eventueel overig griffiepersoneel is de afspraak gemaakt dat voor het griffiepersoneel de zelfde regelingen gelden als voor het overig gemeentepersoneel. Een apart arbeidsvoorwaardenoverleg voor griffiepersoneel is daarmee dus niet relevant.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad de zeggenschap heeft over de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid.
De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als informant.
Overwogen kan worden om als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie specifieke scholing aan te bieden.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan worden geregeld door middel van het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten van de griffier met de secretaris of een afdelingsmanager.
Artikelen 5 en 6 Besluitvorming en Verslaglegging
De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen.
Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier.
Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van de zeggenschap over de griffier en de daar werkzame ambtenaren. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.
Artikelen 10 t/m 13 Onvoorziene omstandigheden, Intrekking, Inwerkingtreding en Citeertitel