INGEZONDEN MEDEDELING – De e-commercemarkt in Nederland is aan een stevige opmars bezig. Vorig jaar groeide deze sector immers met 6,7%. Een jaar dat voor de meeste offline winkels, op zijn minst gezegd, nogal een tegenvaller was.
Mede dankzij de coronacrisis doen steeds meer mensen hun aankopen online, maar dit is een evolutie die al jaren aan de gang is. Ook zien we dat offline winkels zich en masse verplaatsen naar de online wereld en dat er een steeds hogere standaard van dienstverlening wordt aangeboden én geëist van bestaande webshops.
In dit artikel bekijken we kort deze en andere trends die we in de nabije toekomst zien in de e-commercemarkt in Nederland.
1) Hogere klantenverwachting
Naarmate het aanbod van webshops toeneemt en de industrie langer en langer bestaat, worden klanten steeds veeleisender. Mensen weten immers wat ze willen en als jouw webshop dat niet kan aanbieden, gaan ze gewoon over naar een concurrent die dat wel doet.
Zo verlaten veel Nederlandse consumenten de checkout als ze ontdekken dat ze geen gratis verzending krijgen bij een bestelling van meer dan €150.
Online shoppers verwachten ook steeds snellere bezorging. “Vandaag voor X uur besteld = morgen in huis” is de standaard geworden, maar er zijn ook al webshops die met bezorging op dezelfde dag uitpakken. En eens shoppers hier gewoon aan worden, zal dit de lat hoger leggen voor alle webshops om hier ook aan te voldoen.
2) Focus op gepersonaliseerde ervaring
Dit hangt samen met het vorige punt: bezoekers gaan niet meer op zoek alleen naar een webshop die hun de correcte producten kan bezorgen, maar ook naar die webshop die hen het meest persoonlijk aanspreekt. “Wat doet deze webshop voor mij, word ik gewaardeerd als klant?”
Webshops kunnen (moeten) hierop inspelen door klanten bijvoorbeeld meerdere flexibele betaal- en bezorgopties aan te bieden, verkoopberichten toe te voegen aan hun track & trace mails, gerichte advertenties, enzovoort.
Cookies en tracking pixels spelen hier een belangrijke rol in, zo kunnen webshops bezoekers precies aanbieden wat de data zegt dat ze willen.
Wat ook steeds meer webshops doen, is gepersonaliseerde aanbiedingen en deals voorstellen aan klanten. “U koopt luiers? Dat is toevallig, wij hebben net een actie waarbij u gratis natte doekjes krijgt bij aankoop van 10 pakken luiers!”
Een dergelijke aanpak wordt reeds jarenlang gebruikt in andere online sectors, zoals bijvoorbeeld bij online datingsites die trouwe leden een gratis maand aanbieden, online casino’s die VIP-spelers bonussen of free spins toewijzen, videogames die met gepersonaliseerde trofeeën gamers overhalen om te blijven spelen, enzovoort.
3) Ga breed of diep
In voorbije jaren kon je zonder probleem een webshop opzetten die gewoon een bepaald product verkocht, zonder iets van speciale toevoegingen, en hier veel succes mee halen.
Tegenwoordig is er in de Nederlandse e-commercemarkt een groeiende trend die dergelijke aanpak teniet zal doen en veel webshopeigenaars voor een keuze zal stellen.
Ofwel ga je erg breed met je webshop en word je een grote marketplace (zoals eBay) waar jouw bezoekers min of meer alles kunnen kopen, ofwel ga je diep en richt je je op een zeer specifieke niche.
Je verkoopt dan niet meer gewoon een bepaald product, maar je verkoopt een specifieke vorm van dat product gericht op een bepaalde doelgroep.
Naarmate de concurrentie groeit, zal dat immers de enige manier zijn waarop webshops zich kunnen onderscheiden van de honderden (duizenden) andere webshops die vergelijkbare producten aanbieden.
Vroeger kon een webshop zich nog laten opmerken door zaken zoals gratis levering, of bezorging binnen 1 werkdag, maar zoals we voorheen hebben besproken worden die dingen nu de standaard van de industrie.
4) Van offline naar online
Als de coronacrisis één economische les duidelijk heeft gemaakt, is het wel dat de toekomst van handel niet meer offline ligt. Fysieke winkels en standaard retailers zullen steeds meer de overstap moeten maken naar een online webshop.
Mensen worden meer en meer gewoon aan het gemak van te shoppen van thuis uit en hun gewenste producten gewoon aan de deur te krijgen. Ook horeca-zaken zullen hier rekening mee moeten houden, want klanten bestellen vaker eten en drinken aan huis.
Restaurants en andere voedselzaken die geen afhaal- of bezorgdienst opstellen, zullen uiteindelijk minder klanten aantrekken dan collega’s die dat wel doen.
Veel nieuwe bedrijven die worden opgericht beginnen nu éérst met een webshop, en openen later pas een fysieke locatie (of gewoon niet).
5) Kijk verder dan de horizon
Veel webshopeigenaars beginnen te beseffen dat er in feite maar weinig redenen zijn om zich te beperken tot Nederland. Als je een goed product hebt en er is duidelijk internationale vraag naar, is het slechts een kwestie van je webshop in andere talen aan te bieden en internationale verzendingen op te stellen.
Zo is het mogelijk om een webshop naar een volledig ander niveau te brengen. Maar natuurlijk, als je dat doet, neemt je concurrentie ook toe. En dan is de cirkel rond, komen we terug bij punt 1 tot en met 3.
Wat is de toekomt van de Nederlandse e-commercemarkt?
Een internationaal gerichte industrie die zich volledig inzet op gepersonaliseerde klantervaringen, waarbij je een aantal grote en brede marktplaatsen hebt, en duizenden kleinere nichewebshops.