• Hoorn.wf
  • Medemblik.wf
  • Enkhuizen.wf
  • Drechterland.wf
  • StedeBroec.wf
  • Opmeer.wf
  • Koggenland.wf
dinsdag, 19 augustus 2025
  • Login
OnsWestfriesland
Bol AlgemeenBol Algemeen
  • Home
    • Sport
    • Vacatures
  • 112NHN
  • Lokaal
    • Drechterland
    • Enkhuizen
    • Hoorn
    • Koggenland
    • Medemblik
    • Opmeer
    • Stede Broec
  • Fotos
  • Adverteren
  • Video’s
  • Contact
Geen resultaat
Bekijken resultaten
  • Home
    • Sport
    • Vacatures
  • 112NHN
  • Lokaal
    • Drechterland
    • Enkhuizen
    • Hoorn
    • Koggenland
    • Medemblik
    • Opmeer
    • Stede Broec
  • Fotos
  • Adverteren
  • Video’s
  • Contact
Geen resultaat
Bekijken resultaten
OnsWestfriesland
Home Drechterland

Column Peter Ursem: Veilig voelen voor eigen deur

Door Redactie
30 november 2022
in Drechterland, Nieuws, Westfriesland Regio
Leestijd:3 minuten
A A
0
Column Peter Ursem: Veilig voelen voor eigen deur

Foto Alex Gitzels/Westfriesland Media

Deel op FacebookDelenDelenDelenDelen

30 november 2022 – Column Peter Ursem: Veilig voelen voor eigen deur

Niet alleen in woonkernen wordt af en toe gescheurd door automobilisten met een onbehandelde maxverstappencomplex (MVC). Ook en zeker in de buitengebieden van ons nauwelijks meer rustiek te noemen regio gebeurt dat. In die buitengebieden liggen heel wat wegen waar een maximumsnelheid van 60 km geldt. Er staan echter geen flitspalen, de wegen zijn vaak kaarsrecht en op veel momenten is er niemand anders te zien voor de mensen met snelheidsverslaving. Of moeten we tegenwoordig spreken van mensen met een rijbeperking of rijvaardigheidsbeperking?

(tekst gaat door onder deze advertenties)

mensen met een rijbeperking of rijvaardigheidsbeperking?

Voor bewoners van een van de buitenwegen is de maat vol. Zij lijken er zich slechts met gevaar voor eigen leven over te kunnen lopen of fietsen. De weg Wijmers wordt af en toe gebruikt als racebaan, waar zelfs bij een snelheidscontrole een snelheid werd geconstateerd van 145 km per uur en zelfs 180! Met mijn oude Fiat Doblò heb ik ooit eens op de Duitse Autobahn na langdurig plankgas geven een moeizame 140 km per uur gehaald. Ik beken hier openlijk dat ik op momenten dat ik geen andere weggebruikers ontwaarde op 60 km wegen wel eens – ik schrijf dit nu met enig schaamrood op de kaken en met het volle besef dat ik niet minder dan een volle laag hoon toebedeeld mag krijgen – 70 reed en ooit zelfs 75. Ook dat is voor deze wegen te snel, hoewel dat tijdens het rijden niet echt zo voelt.

Het enige medicijn tegen de kwaal of afwijking is het plaatsen van flexflitsers

Dat aanwonenden het gejakker over de weg waarlangs zij dagelijks moeten gaan flink zat zijn vind ik heel begrijpelijk. Zeker wanneer al zeker vijf jaar geleden de eerste verzoeken werden gedaan om iets te doen aan snelheidsbeperking. Verkeersdrempels worden door LTO ontraden, omdat het landbouwverkeer voornamelijk op dit soort wegen is aangewezen. Andere snelheidsbeperkende maatregelen zijn ook niet genomen, omdat men vreest dat MVC-lijders tussen wegversmallingen door juist oplevingen van hun kwaal ervaren. Het enige medicijn tegen de kwaal of afwijking is het plaatsen van flexflitsers vinden de bewoners langs de Wijmers.

(tekst gaat door onder deze advertenties)

Ik denk dat de wens om snelheden naar passende grootte te krijgen zeer terecht is en dat het onbevredigend is, wanneer de instanties waar je je probleem aankaart niet of nauwelijks reageren. Raad en wethouder Broeders van Drechterland hebben te duidelijk laten merken dat dit probleem geen prioriteit heeft. Ik vermoed dat bewoners langs de Wijmers en de vele andere buitenwegen niet elke keer een feestje houden wanneer er weer een auto dankzij te hoge snelheid in de sloot belandt. Zij willen zich gewoon veilig voelen wanneer ze de deur uit stappen.

Natuurlijk vraagt het heel veel investeringen van de overheid om ieder op deze wegen te vrijwaren van levensbedreigingen door automobilisten die willen uitproberen bij welke snelheid ze nog niet in een sloot belanden of die menen dat wandelaars of fietsers hen alleen al met hun aanwezigheid hinderen in hun rijuitdaging. Op dit moment lijkt het of verkeersaso’s vrij spel mogen houden, omdat doeltreffende handhaving niet realiseerbaar is. Wanneer dat inderdaad niet veranderd kan worden, zou het wellicht voor bewoners langs deze wegen beter zijn hun eigen voertuigen langs de weg te parkeren. Wanneer MVC-patiënten dan maar liever op een Duitse Autobahn gaan racen, dan hoeft niemand in Westfriesland daar hartzeer over te krijgen.

Maar evengoed lijkt het nodig dat de Drechterlandse politiek zich hier niet te makkelijk van af dient te maken.

Tags: ColumnPeter Ursem
Deel17Tweet11VerstuurDeel3Verstuur
Advertenties van onze sponsoren
• Renovatie badkamer, keuken, toilet? Vertelman Tegelwerken
• De HorlogeSmit voor horlogereparaties en onderhoud 0611040316
• Ook hier adverteren? Vanaf €25,- p/maand
• BHV materialen nodig? BHVtotaal uw partner in veiligheid!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populair afgelopen 24 uur

  • Aanpassing toegang restaurant De Woeste Hoogte: tijdelijk afsluiting N307 Westfrisiaweg in Bovenkarspel

    Aanpassing toegang restaurant De Woeste Hoogte: tijdelijk afsluiting N307 Westfrisiaweg in Bovenkarspel

    1975 lezers
    Deel 790 Tweet 494
  • Schietincident aan Nieuwe Noord in Hoorn; politie zoekt getuigen

    840 lezers
    Deel 336 Tweet 210
  • Stadsstrand perfect plekje voor vuurwerkshow kermis Hoorn (foto’s en video’s)

    3319 lezers
    Deel 1328 Tweet 830
  • Knuffels, kleurexplosies en kermisbeats: Kermis Hoorn bruist van energie (foto’s)

    1744 lezers
    Deel 698 Tweet 436
  • Vanavond spectaculaire vuurwerkshow bij kermis Hoorn; andere positie pontons

    11816 lezers
    Deel 4726 Tweet 2954

Advertentie

Recente reacties op artikelen

  • Caroline Bosman op Politie onderzoekt steekincident op Achterom in Hoorn
  • Jean-Paul Jurriaans op Politie onderzoekt steekincident op Achterom in Hoorn
  • Jean-Paul Jurriaans op Politie onderzoekt steekincident op Achterom in Hoorn
  • Jean-Paul Jurriaans op Politie onderzoekt steekincident op Achterom in Hoorn
  • Sabine Peerdeman op Aanpassing toegang restaurant De Woeste Hoogte: tijdelijk afsluiting N307 Westfrisiaweg in Bovenkarspel

Lokaal nieuws en bekendmakingen

  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec

Inschrijven voor Nieuws Updates:

Skoftig; Nieuws uit jouw regio in je mailbox Abonneren
Facebook Twitter Instagram Telegram LinkedIn

Nieuws, informatie en bekendmakingen per gemeente

  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
Volg OnsWestfriesland en mis geen nieuws
  • Bluesky:  ons.wf/bluesky
  • Instagram:  ons.wf/Instagram
  • Twitter: ons.wf/twitter
  • facebook: ons.wf/facebook
  • Youtube: ons.wf/youtube
  • Telegram: ons.wf/telegram
  • Threads: ons.wf/threads
  • Mastodon: ons.wf/mastodon
  • Whatsapp Channel: WestfrieslandNieuws
  • whatsapp: 06-49 522 000 (nieuws, tips en foto's)
Samen groeien wij door naar de nummer 1 nieuwswebsite gericht op Westfriesland.

Laatst toegevoegd

NK Skeeleren op 22 en 23 augustus in Medemblik; veel lokaal talent aan de start

Zomeravondconcert Claire Janezic

Schietincident aan Nieuwe Noord in Hoorn; politie zoekt getuigen

Aanpassing toegang restaurant De Woeste Hoogte: tijdelijk afsluiting N307 Westfrisiaweg in Bovenkarspel

Zilver voor Jordy Mol (Nibbixwoud) bij synchroonspringen op World Games in China; ‘nooit durven dromen’

Automobilist (46) rijdt door na aanrijding met voetganger en wordt vervolgens aangehouden in Middenmeer

Politie onderzoekt steekincident op Achterom in Hoorn

© 2013-2024 OnsWestfriesland.nl een Westfriesland Media productie. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer

Welkom terug!

Login op je account

Wachtwoord vergeten?

Retrieve your password

Vul je username of e-mailadres om wachtwoord te resetten

Log In
Beheer je privacy

Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Als u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.

Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Je keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. Je kunt je instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van je toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Statistieken

Marketing

Toepassingen
Altijd actief

Altijd actief
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Beheer opties
{title} {title} {title}
  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
Geen resultaat
Bekijken resultaten

© 2013-2024 OnsWestfriesland.nl een Westfriesland Media productie. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer