• Hoorn.wf
  • Medemblik.wf
  • Enkhuizen.wf
  • Drechterland.wf
  • StedeBroec.wf
  • Opmeer.wf
  • Koggenland.wf
zaterdag, 12 juli 2025
  • Login
OnsWestfriesland
  • Home
    • Sport
    • Vacatures
  • 112NHN
  • Lokaal
    • Drechterland
    • Enkhuizen
    • Hoorn
    • Koggenland
    • Medemblik
    • Opmeer
    • Stede Broec
  • Fotos
  • Adverteren
  • Video’s
  • Contact
No Result
View All Result
  • Home
    • Sport
    • Vacatures
  • 112NHN
  • Lokaal
    • Drechterland
    • Enkhuizen
    • Hoorn
    • Koggenland
    • Medemblik
    • Opmeer
    • Stede Broec
  • Fotos
  • Adverteren
  • Video’s
  • Contact
No Result
View All Result
OnsWestfriesland
Home Bekendmakingen

gmb-2022-380545 : Stede Broec – Bekendmakingen

by Bekendmakingen
22 augustus 2022
in Bekendmakingen, Stede Broec
Reading Time: 39 mins read
A A
0
gmb-2022-380545 : Stede Broec – Bekendmakingen
Deel op FacebookDelenDelenDelenDelen


Beleidsregels voor de toepassing van de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur 2022 van de gemeente Stede Broec

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente

(tekst gaat door onder deze advertenties)

Stede Broec ieder voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft,

 

(tekst gaat door onder deze advertenties)

overwegende, dat de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur hen beleidsruimte verschaft bij de besluitvorming omtrent het toepassen van hun uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden;

 

(tekst gaat door onder deze advertenties)
ADVERTISEMENT

gelet op:

  • –

    de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur;

  • –

    artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen de navolgende:


Beleidsregels voor de toepassing van de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur 2022 van de gemeente Stede Broec.

 


Hoofdstuk 1 Algemeen


Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

    • a.


      Aanvraag

    Een aanvraag zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet Bibob.

    • b.


      Advies

    Het advies zoals bedoeld in artikel 9 van de Wet Bibob.

    • c.


      APV

    Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Stede Broec.

    • d.

      Awb

    Algemene wet bestuursrecht.

    • e.


      Beschikking

    Een beschikking ter zake van een subsidie, alsmede een beschikking ter zake van een vergunning, toekenning, goedkeuring, erkenning, registratie, aanwijzing of ontheffing voor zover:

    • 1.

      bij de wet is bepaald dat de beschikking in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob, kan worden geweigerd, dan wel ingetrokken, of

    • 2.

      bij de wet is bepaald dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald dat de beschikking in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob, kan worden geweigerd, dan wel ingetrokken;

    • f.


      Bestuursorgaan

    De burgemeester onderscheidenlijk het college van burgemeester en wethouders.

    • g.


      Betrokkene

    De betrokkene zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet Bibob.

    • h.


      Bibob-toets

    De toets aan de Wet Bibob door het bestuursorgaan en/of het Landelijk Bureau Bibob bij een aanvraag om een beschikking, een verleende beschikking, een transactie of een overheidsopdracht.

    • i.


      Bibob-vragenformulier

    Een formulier waarbij de betrokkene bescheiden verschaft dat het bestuursorgaan of de rechtspersoon met een overheidstaak in staat stelt tot het eigen onderzoek.

    • j.


      Bureau

    Het Bureau Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet Bibob. Het Bureau wordt tevens aangeduid als het Landelijk Bureau Bibob.

    • k.


      Eigen onderzoek

    De wijze van het behandelen van een aanvraag om een beschikking, of het beoordelen van een reeds verleende beschikking, een transactie of een overheidsopdracht waarbij met toepassing van de Wet Bibob door het bestuursorgaan wordt gekeken of er redenen zijn om de aanvraag te weigeren, de reeds verleende beschikking in te trekken of te beëindigen, daaraan voorschriften te verbinden dan wel advies aan te vragen bij het Landelijk Bureau Bibob.

    • l.


      Gegadigde

    De gegadigde zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet Bibob.

    • m.


      Overheidsopdracht

    Een opdracht zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Aanbestedingswet 2012.

    • n.


      Vastgoedtransactie

    Een overeenkomst of andere rechtshandeling, waarbij de gemeente Stede Broec partij is met betrekking tot een onroerende zaak of met betrekking tot grond met als doel:

    • 1.

      het verwerven of vervreemden van een recht op eigendom of het vestigen, vervreemden of wijzigen van een zakelijk recht;

    • 2.

      huur of verhuur en indeplaatsstelling als bedoeld in artikel 307 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

    • 3.

      het verlenen van gebruiksrecht; of

    • 4.

      de deelname, met inbegrip van de vergroting, vermindering of beëindiging daarvan, aan een rechtspersoon, een commanditaire vennootschap of een vennootschap onder firma die het recht op eigendom of een zakelijk recht met betrekking tot die onroerende zaak heeft of zal hebben of die onroerende zaak huurt, zal huren, verhuurt, of zal verhuren; of

    • 5.

      toestemming voor vervreemding van erfpacht als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek of opstal als bedoeld in artikel 104, tweede lid, van boek 5 van het Burgerlijk Wetboek.

    • o.

      OW

    Omgevingswet.

    • p.


      Wabo

    Wet algemene bepalingen omgevingsrecht of de wettelijke regeling die deze wet vervangt.

    • q.


      Wet Bibob

    Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.

  • 2.

    De definities zoals benoemd in artikel 1, eerste lid van de Wet Bibob zijn van overeenkomstige toepassing op deze beleidslijn, tenzij daarover in lid 1 anders is bepaald.


Hoofdstuk 2 Publiekrechtelijke beschikkingen


Artikel 2:1 Aanvragen om beschikkingen

  • 1.

    Het bestuursorgaan zal, met inachtneming van hetgeen in deze beleidsregels daarover is bepaald, een Bibob-toets uitvoeren met betrekking tot aanvragen om (wijziging van) beschikkingen zoals vermeld in:

    • a.

      Artikel 3 van de Alcoholwet (Alcoholwetvergunning), indien sprake is van vestiging van een nieuw bedrijf, de overname van een bestaand bedrijf, de overname van (de meerderheid) van de aandelen van een bestaand bedrijf, de wijziging in het bestuur van een bestaand bedrijf, de wijziging van rechtsvorm van de onderneming of de wijziging van de openbare inrichting, tenzij er sprake is van paracommerciële instellingen als bedoeld in artikel 1 van de Alcoholwet of een slijterij die onderdeel uitmaakt van een landelijke keten;

    • b.

      Artikel 30b van de Wet op de kansspelen (vergunning kansspelautomaten);

    • c.

      Artikel 2:39 van de APV (speelgelegenheden);

    • d.

      Artikel 2:25 van de APV (evenementenvergunning), indien sprake is van een aanvraag om een evenementenvergunning voor een vechtsportgala;

    • e.

      Artikel 2:28 van de APV (exploitatievergunning openbare inrichting), indien er sprake is van vestiging van een nieuw bedrijf, de overname van een bestaand bedrijf, de overname van (de meerderheid van) de aandelen van een bestaand bedrijf, de wijziging in het bestuur van een bestaand bedrijf, de wijziging van rechtsvorm van de onderneming en de wijziging van de openbare inrichting.

    • f.

      Artikel 3:3 van de APV (seksinrichtingen en escortbedrijven), indien er sprake is van een nieuw bedrijf, de overname van een bestaand bedrijf, de overname van (de meerderheid van) de aandelen van een bestaand bedrijf, een nieuw bestuur van een bestaand bedrijf, de wijziging van de openbare inrichting of wijziging van rechtsvorm van de onderneming.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid zal het bestuursorgaan ten aanzien van paracommerciële instellingen en slijterijen uitsluitend een Bibob-toets uitvoeren, indien er signalen zijn op grond van:

    • a)

      Ambtshalve bekende informatie of eigen bevindingen en/of;

    • b)

      Informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband met het RIEC en/of;

    • c)

      Verkregen informatie vanuit het Landelijk Bureau Bibob als bedoeld in artikel 11 en artikel 11a Wet Bibob en/of;

    • d)

      Verkregen informatie vanuit het Openbaar Ministerie als bedoeld in artikel 26 van de Wet Bibob (OM-tip), aanwijzingen die het vermoeden rechtvaardigen dat er sprake is van ernstig gevaar conform artikel 3 van de Wet Bibob.

  • 3.

    De Bibob-toets wordt niet uitgevoerd, ingeval de aanvraag afkomstig is van:

    • a)

      Overheidsinstanties;

    • b)

      Semi-overheidsinstanties;

    • c)

      Door het college van burgemeester en wethouders bij (specifiek) besluit aangewezen betrokkenen.


Artikel 2:2 Subsidies

  • 1.

    Het bestuursorgaan zal in ieder geval een Bibob-toets uitvoeren indien er signalen zijn op grond van:

    • a)

      Ambtshalve bekende informatie of eigen bevindingen en/of;

    • b)

      Informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband met het RIEC en/of;

    • c)

      Verkregen informatie vanuit het Landelijk Bureau Bibob als bedoeld in artikel 11 en artikel 11a Wet Bibob en/of;

    • d)

      Verkregen informatie vanuit het Openbaar Ministerie als bedoeld in artikel 26 van de Wet Bibob (OM-tip), aanwijzingen die het vermoeden rechtvaardigen dat er sprake is van ernstig gevaar conform artikel 3 van de Wet Bibob.


Artikel 2:3 Omgevingsvergunningen bouwactiviteiten

  • 1.

    Het bestuursorgaan zal in ieder geval een Bibob-toets uitvoeren indien er signalen zijn op grond van:

    • a)

      Ambtshalve bekende informatie of eigen bevindingen en/of;

    • b)

      Informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband met het RIEC en/of;

    • c)

      Verkregen informatie vanuit het Landelijk Bureau Bibob als bedoeld in artikel 11 en artikel 11a Wet Bibob en/of;

    • d)

      Verkregen informatie vanuit het Openbaar Ministerie als bedoeld in artikel 26 van de Wet Bibob (OM-tip), aanwijzingen die het vermoeden rechtvaardigen dat er sprake is van ernstig gevaar conform artikel 3 van de Wet Bibob.


Artikel 2:4 Overige beschikkingen

  • 1.

    Het bestuursorgaan kan een Bibob-toets uitvoeren met betrekking tot een aanvraag om beschikking, anders dan genoemd in de artikelen 2:1 tot en met 2:3 van deze beleidsregels.

  • 2.

    Het bestuursorgaan zal, naast het bepaalde in het eerste lid van dit artikel, een Bibob-toets uitvoeren indien er signalen zijn op grond van:

    • a)

      Ambtshalve bekende informatie of eigen bevindingen en/of;

    • b)

      Informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband met het RIEC en/of;

    • c)

      Verkregen informatie vanuit het Landelijk Bureau Bibob als bedoeld in artikel 11 en artikel 11a Wet Bibob en/of;

    • d)

      Verkregen informatie vanuit het Openbaar Ministerie als bedoeld in artikel 26 van de Wet Bibob (OM-tip), aanwijzingen die het vermoeden rechtvaardigen dat er sprake is van ernstig gevaar conform artikel 3 van de Wet Bibob.


Artikel 2:5 Reeds verleende beschikkingen

  • 1.

    Het bestuursorgaan kan bij een reeds verleende beschikking periodiek een Bibob-toets uitvoeren indien bekend wordt, dat tegen betrokkene in een andere gemeente of op een andere locatie binnen de gemeente bij een Bibob-toets het vermoeden van een ernstige mate van gevaar rechtvaardigen.

  • 2.

    Het bestuursorgaan zal een Bibob-toets uitvoeren indien er signalen zijn op grond van:

    • a)

      Ambtshalve bekende informatie of eigen bevindingen en/of;

    • b)

      Informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband met het RIEC en/of;

    • c)

      Verkregen informatie vanuit het Landelijk Bureau Bibob als bedoeld in artikel 11 en artikel 11a Wet Bibob en/of;

    • d)

      Verkregen informatie vanuit het Openbaar Ministerie als bedoeld in artikel 26 van de Wet Bibob (OM-tip), aanwijzingen die het vermoeden rechtvaardigen dat er sprake is van ernstig gevaar conform artikel 3 van de Wet Bibob.


Artikel 2:6 Aanwijzen risicogebied of branche

  • 1.

    De burgemeester kan risicogebieden en/of branches aanwijzen waarbinnen de Wet Bibob – integraal – op alle wettelijk toegestane sectoren, onverkort wordt toegepast.


Hoofdstuk 3 Privaatrechtelijke transacties


Artikel 3:1 Vastgoed- en grondtransacties

  • 1.

    De gemeente voert een Bibob-toets uit met betrekking tot vastgoedtransacties als bedoeld in artikel 1 van de Wet Bibob waarbij de gemeente als partij betrokken is. Dit geldt voor alle huurtransacties vanaf € 25.000, uitgaande van een jaarhuur.

  • 2.

    De gemeente voert een Bibob-toets uit met betrekking tot vastgoedtransacties als bedoeld in artikel 1 van de Wet Bibob waarbij de gemeente als partij betrokken is. Dit geldt voor alle overige vastgoedtransacties vanaf € 50.000.

  • 3.

    Het bestuursorgaan kan een Bibob-toets uitvoeren met betrekking tot transacties, zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet Bibob, indien het transacties betreft met grote financiële gevolgen en/of deze transacties bestuurlijk gevoelig zijn.

  • 4.

    Onverminderd het bepaalde in het eerste en tweede lid van dit artikel, voert de gemeente een Bibob-toets uit alvorens een beslissing wordt genomen over het aangaan van de vastgoedtransactie, indien de vastgoedtransactie betrekking heeft op de volgende sectoren:

    • ■

      Bedrijventerreinen;

    • ■

      Monumenten zoals opgenomen in de monumentenlijst;

    • ■

      Horecabedrijven;

    • ■

      Seksinrichtingen en escortbedrijven;

    • ■

      Inrichtingen waarin middelen als bedoeld in lijst II van de Opiumwet worden aangeboden (coffeeshops);

    • ■

      Inrichtingen waarin psychoactieve substanties – waaronder niet traditionele genotsmiddelen op natuurlijke basis – te koop worden aangeboden (smartshops/headshops);

    • ■

      Inrichtingen waarin artikelen en hulpmiddelen voor het gebruik van drugs te koop worden aangeboden;

    • ■

      Shishalounges;

    • ■

      Speelautomatenhallen;

    • ■

      Fitnesscentra;

    • ■

      Wellnessbranche (waaronder: massage en beautysalons, nagel en zonnebankstudio’s);

    • ■

      Autobranche (waaronder: autohandel, garages, lease- en verhuurbedrijven, autodemontage);

    • ■

      Telefonie en belwinkels;

    • ■

      Woonruimte voor het huisvesten van arbeidsmigranten;

    • ■

      Woonwagenterreinen;

    • ■

      Religieuze instellingen;

    • ■

      Afvalwerkingsbedrijven.

  • 5.

    Het bestuursorgaan zal, naast het bepaalde in het eerste en tweede lid van dit artikel, in ieder geval een Bibob-toets uitvoeren indien er signalen zijn op grond van:

    • a)

      Ambtshalve bekende informatie of eigen bevindingen en/of;

    • b)

      Informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband met het RIEC en/of;

    • c)

      Verkregen informatie vanuit het Landelijk Bureau Bibob als bedoeld in artikel 11 en artikel 11a Wet Bibob en/of;

    • d)

      Verkregen informatie vanuit het Openbaar Ministerie als bedoeld in artikel 26 van de Wet Bibob (OM-tip), aanwijzingen die het vermoeden rechtvaardigen dat er sprake is van ernstig gevaar conform artikel 3 van de Wet Bibob.

  • 6.

    Bij de start van de onderhandelingen, maakt het bestuursorgaan kenbaar aan de wederpartij dat een Bibob-toets onderdeel kan uitmaken van de procedure. Indien de Bibob-toets is gestart en niet is afgerond voor het sluiten van de overeenkomst, dan wordt hierover een ontbindende of opschortende voorwaarde opgenomen.

  • 7.

    Het bepaalde in lid 1 tot en met 6 geldt niet in geval de transactie de aankoop van onroerende goederen of gronden door het bestuursorgaan betreft.

  • 8.

    De Bibob-toets zal niet worden uitgevoerd, ingeval de wederpartij afkomstig is van:

    • ■

      Overheidsinstanties;

    • ■

      Semi-overheidsinstanties;

    • ■

      Door het college van burgemeester en wethouders bij (specifiek) besluit aangewezen betrokkenen.


Artikel 3:2 Reeds aangegane vastgoedtransacties

  • 1.

    Het bestuursorgaan zal, nadat de vastgoedtransactie tot stand is gekomen, in ieder geval een Bibob-toets uitvoeren indien er signalen zijn op grond van:

    • a.

      Ambtshalve bekende informatie of eigen bevindingen en/of;

    • b.

      Informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband met het RIEC en/of;

    • c.

      Verkregen informatie vanuit het Landelijk Bureau Bibob als bedoeld in artikel 11 en artikel 11a Wet Bibob en/of;

    • d.

      Verkregen informatie vanuit het Openbaar Ministerie als bedoeld in artikel 26 van de Wet Bibob (OM-tip), aanwijzingen die het vermoeden rechtvaardigen dat er sprake is van ernstig gevaar conform artikel 3 van de Wet Bibob.


Artikel 3:3 Aanbestedingen en overheidsopdrachten

  • 1.

    Het bestuursorgaan kan een Bibob-toets uitvoeren met betrekking tot alle overheidsopdrachten die uitgezonderd zijn van de Europese aanbestedingsrichtlijnen en de nationale Aanbestedingswet.

  • 2.

    Het bestuursorgaan zal, naast het bepaalde in het eerste lid van dit artikel, in ieder geval een Bibob-toets uitvoeren indien er signalen zijn op grond van:

    • a)

      Ambtshalve bekende informatie of eigen bevindingen en/of;

    • b)

      Informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband met het RIEC en/of;

    • c)

      Verkregen informatie vanuit het Landelijk Bureau Bibob als bedoeld in artikel 11 en artikel 11a Wet Bibob en/of;

    • d)

      Verkregen informatie vanuit het Openbaar Ministerie als bedoeld in artikel 26 van de Wet Bibob (OM-tip), aanwijzingen die het vermoeden rechtvaardigen dat er sprake is van ernstig gevaar conform artikel 3 van de Wet Bibob.


Hoofdstuk 4 Uitvoering en beoordeling


Artikel 4:1 Informatieverstrekking

  • 1.

    Indien het bestuursorgaan op grond van deze beleidsregels een Bibob-toets uitvoert dient betrokkene naast de gebruikelijke aanvraagformulieren tevens het Bibob-vragenformulier in te vullen en bij het bestuursorgaan in te dienen. Daarbij dienen de documenten te worden gevoegd die in het Bibob-vragenformulier zijn vermeld en/of die bij de uitreiking van het Bibob-vragenformulier door of namens het bestuursorgaan zijn genoemd.

  • 2.

    Het Bibob-vragenformulier bevat in elk geval de in artikel 7a, tweede lid van de Wet Bibob genoemde vragen die het bestuursorgaan zo goed mogelijk in staat stellen om het eigen onderzoek uit te voeren.

  • 3.

    Reeds verleende beschikkingen, vastgoedtransacties en overheidsopdrachten worden (periodiek) getoetst indien hier, met inachtneming van de beleidsregels, aanleiding toe bestaat. Om de reeds verleende beschikking te kunnen beoordelen, reikt het bestuursorgaan het Bibob-vragenformulier uit.


Artikel 4:2 Beoordeling door bestuursorgaan

  • 1.

    Nieuw ingediende aanvragen om beschikking worden eerst aan de reguliere eisen getoetst.

  • 2.

    Indien aan de reguliere eisen wordt voldaan en op grond van deze beleidsregels het Bibob-vragenformulier is uitgereikt, voert het bestuursorgaan een Bibob-toets uit.

  • 3.

    Indien deze Bibob-toets hiertoe aanleiding geeft, zal de informatiepositie van het bestuursorgaan worden versterkt door een verzoek om informatie bij de politie, en/of de justitiële informatiedienst, en/of het RIEC.

  • 4.

    Bij het niet (tijdig) verstrekken van de gevraagde (aanvullende gegevens) zal het bestuursorgaan artikel 4 van de Wet Bibob toepassen.


Artikel 4:3 Eigen onderzoek

  • 1.

    De Bibob-toets start met een eigen onderzoek door het bestuursorgaan.

  • 2.

    Het onderzoek naar het zich voordoen van de mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob bestaat uit:

    • a.

      Het beoordelen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking dan wel het beoordelen van een reeds verleende beschikking of het aangaan van een transactie en de daarbij overgelegde gegevens, mede aan de hand van het bij het bestuursorgaan bekende feiten en omstandigheden en;

    • b.

      Het verzamelen, bewerken en analyseren van informatie die, al dan niet door middel van de gegevens zoals vermeld in het Bibob-vragenformulier en bijbehorende bijlagen, is verstrekt door de betrokkene alsmede van gegevens die zijn verkregen uit informatiebronnen van de partners van het RIEC-samenwerkingsverband en andere bronnen die het bestuursorgaan op grond van de Wet Bibob kan raadplegen;

  • 3.

    Indien het eigen onderzoek onvoldoende uitsluitsel geeft over de mate van gevaar, conform artikel 3 Wet Bibob, dan kan ingevolge van artikel 9 Wet Bibob advies worden ingewonnen bij het Landelijk Bureau Bibob.


Artikel 4:4 Notificatieplicht

  • 1.

    Het bestuursorgaan informeert betrokkene schriftelijk over een adviesaanvraag aan het Landelijk Bureau Bibob. Betrokkene wordt daarbij gewezen op de opschorting van de beslistermijn als bedoeld in artikel 31 van de Wet Bibob. Een afschrift van deze brief wordt gevoegd bij het adviesverzoek aan het Landelijk Bureau Bibob.

  • 2.

    In geval het ontvangen advies van het Landelijk Bureau Bibob leidt tot het voornemen om een gevraagde beschikking te weigeren, een eerder verleende beschikking in te trekken, dan wel om aan een vergunning aanvullende voorwaarden te verbinden, dan wel niet mee te werken aan een transactie of geen overheidsopdracht te verstrekken, wordt aan betrokkene een kopie van het adviesrapport verstrekt. Betrokkene wordt daarbij door het bestuursorgaan gewezen op zijn geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 28, eerste lid van de Wet Bibob. Betrokkene dient voor de ontvangst van een kopie van het adviesrapport een geheimhoudingsverklaring te tekenen.

  • 3.

    Als er derden betrokken zijn en worden genoemd in het advies, dan zal het onderdeel van het advies waarin deze derde wordt genoemd, ook ter beschikking worden gesteld aan deze derde. Deze derde wordt daarbij door het bestuursorgaan gewezen op zijn geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 28, eerste lid van de Wet Bibob. Betrokkene dient voor de ontvangst van een kopie van het adviesrapport een geheimhoudingsverklaring te tekenen.


Artikel 4:5 Bewaartermijn

  • 1.

    De Bibob-informatie wordt – conform de Algemene verordening gegevensbescherming – maximaal vijf jaar na het einde van de zaak vernietigd, tenzij er in het dossiers informatie aanwezig is die op dat moment duidt of kan duiden op een ernstige of minder mate van gevaar op grond van de Wet Bibob.


Hoofdstuk 5 Besluitvorming


Artikel 5:1 Besluit bestuursorgaan

  • 1.

    Indien uit eigen onderzoek en het – eventueel – gegeven advies van het Landelijk Bureau Bibob blijkt dat er sprake is van een ernstige mate van gevaar gaat het bestuursorgaan over tot:

    • a.

      Het nemen van een negatief besluit op de aanvraag om een beschikking;

    • b.

      Het nemen van een beslissing om af te zien van het aangaan van een vastgoedtransactie;

    • c.

      Het intrekken van de beschikking in geval er sprake is van een verleende beschikking;

    • d.

      Het opschorten, opzeggen, ontbinden of vernietigen van de overeenkomst in geval er sprake is van een tot stand gekomen overeenkomst na een vastgoedtransactie.

  • 2.

    Het bestuursorgaan kan besluiten om een beschikking onder extra voorwaarden te verlenen of extra voorwaarden te verbinden aan een transactie of overheidsopdracht, in geval uit eigen onderzoek en/of een eventueel daarop afgegeven advies van het Landelijk Bureau Bibob blijkt, dat er sprake is van een mindere mate van gevaar zoals bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob. Deze voorschriften richten zich op het wegnemen of beperken van dergelijk gevaar.

  • 3.

    Alvorens er een besluit wordt genomen als bedoeld in het eerste en tweede lid van dit artikel dient het bestuursorgaan zich conform artikel 3:9 Awb zich ervan te vergewissen dat het onderzoek van het Landelijk Bureau Bibob op een zorgvuldige wijze heeft plaatsgevonden.

  • 4.

    Indien het bestuursorgaan overgaat tot het toepassen van het gestelde in het eerste of tweede lid van dit artikel neemt het artikel 33 van de Wet Bibob in acht. De betrokkene wordt in de gelegenheid gesteld om zijn zienswijze te geven in gevallen waarin het bestuursorgaan voornemens is om een aanvraag om beschikking, ofwel een overheidsopdracht te weigeren ofwel niet mee te werken aan een transactie, ofwel een reeds verleende beschikking in te trekken of een beschikking te verlenen onder extra voorwaarden.


Hoofdstuk 6 Slotbepalingen


Artikel 6:1 Uitvoering Bibob-toets in afwijking van de beleidsregels

Deze beleidsregels laten onverlet dat al dan niet in afwijking van de bovengenoemde bepalingen tot uitvoering van een Bibob-toets kan worden besloten, indien de omstandigheden van het geval daartoe aanleiding geven.


Artikel 6:2 Overgangsbepaling

Met de inwerkingtreding van deze beleidsregels wordt de Beleidsregel toepassing Wet Bibob 2019 van de gemeente Stede Broec ingetrokken.


Artikel 6:3 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.


Artikel 6:4 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: ‘Beleidsregels voor de toepassing van de

Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur 2022 van de gemeente Stede Broec’.

Bovenkarspel, 5 juli 2022

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

A. Huisman

de burgemeester,

R.A.P Wortelboer

De burgemeester,

R.A.P. Wortelboer

Link naar bekendmaking

Tags: BekendmakingenGemeente Stede Broec
ShareTweetSendShareSend
Advertenties van onze sponsoren
• Renovatie badkamer, keuken, toilet? Vertelman Tegelwerken
• BHV materialen nodig? BHVtotaal uw partner in veiligheid!
• Ook hier adverteren? Vanaf €25,- p/maand
• De HorlogeSmit voor horlogereparaties en onderhoud 0611040316

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inschrijven voor Nieuws Updates:

Skoftig; Nieuws uit jouw regio in je mailbox Abonneren

Populair afgelopen 24 uur

  • Man uit Grootebroek aangehouden in Enkhuizen na controle op drugs en mogelijk drugshandel

    Man uit Grootebroek aangehouden in Enkhuizen na controle op drugs en mogelijk drugshandel

    589 shares
    Share 236 Tweet 147
  • Uitstel besluit wijziging Omgevingsplan binnenstad Hoorn; ‘anders kans op nadeelcompensatieclaims tot 400.000 euro’

    173 shares
    Share 69 Tweet 43
  • Terrasboot aan de Korenmarkt in Hoorn krijgt groen licht voor vervolgstap

    771 shares
    Share 308 Tweet 193
  • Overeenkomst voor nieuwbouw bij Streekplein Bovenkarspel; ‘wordt een prachtig gebied’

    93 shares
    Share 37 Tweet 23
  • Explosie bij woning aan de Watersnip in Hoorn; brievenbus uit deur geblazen

    59 shares
    Share 24 Tweet 15

Lokaal nieuws en bekendmakingen

  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
Facebook Twitter Instagram Telegram LinkedIn

Nieuws, informatie en bekendmakingen per gemeente

  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
Volg OnsWestfriesland en mis geen nieuws
  • Bluesky:  ons.wf/bluesky
  • Instagram:  ons.wf/Instagram
  • Twitter: ons.wf/twitter
  • facebook: ons.wf/facebook
  • Youtube: ons.wf/youtube
  • Telegram: ons.wf/telegram
  • Threads: ons.wf/threads
  • Mastodon: ons.wf/mastodon
  • Whatsapp Channel: WestfrieslandNieuws
  • whatsapp: 06-49 522 000 (nieuws, tips en foto's)
Samen groeien wij door naar de nummer 1 nieuwswebsite gericht op Westfriesland.

Laatst toegevoegd

Explosie bij woning aan de Watersnip in Hoorn; brievenbus uit deur geblazen

College Medemblik: voortgang inburgering verloopt positief, maar uitdagingen blijven

Nieuwe reeks stadsgesprekken in Hoorn van start na zomer: Armoede, Beeld JP Coen en Inclusie

Echtpaar Fennema 60 jaar getrouwd

Waarschuwing voor nepagenten: trap niet in babbeltrucs

Renovatie na brand brug Zuider Bolwerk kost Enkhuizen €15.000; brandstichter onbekend

Uitstel besluit wijziging Omgevingsplan binnenstad Hoorn; ‘anders kans op nadeelcompensatieclaims tot 400.000 euro’

© 2013-2024 OnsWestfriesland.nl een Westfriesland Media productie. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
No Result
View All Result

© 2013-2024 OnsWestfriesland.nl een Westfriesland Media productie. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer