HOORN – De gemeente Hoorn heeft de resultaten bekendgemaakt van een verkenning naar de mogelijkheid van het organiseren of faciliteren van een harddraverij in de binnenstad. De verkenning was het gevolg van een motie die op 8 november 2022 werd aangenomen door de leden van de raad. In de brief aan de raad zijn de bevindingen en randvoorwaarden uiteengezet.
De verkenning concludeerde dat op dit moment niet aan de belangrijkste voorwaarden kan worden voldaan om de Hoornse harddraverij nieuw leven in te blazen. Er is geen geschikte partij om de organisatie op zich te nemen en er is geen locatie die als wenselijk en realistisch wordt beschouwd. Hiermee beschouwt de gemeente de motie als afgehandeld.
Gesprekken
In het voorjaar van 2023 voerde de gemeente diverse gesprekken over het organiseren van een kortebaandraverij. Hierbij werd gekeken naar de noodzakelijke voorwaarden en mogelijke locaties in Hoorn. Onder andere werden gesprekken gevoerd met organisaties in omliggende gemeenten, medewerkers van andere gemeenten, de Stichting Kortebaan Nederland en een voormalig bestuurslid van de inmiddels opgeheven Stichting Kortebaan Hoorn.
Rol gemeente
Een van de belangrijkste uitkomsten van de verkenning was dat de organisatie van een harddraverij geen publieke taak is voor de gemeente. Het organiseren van evenementen wordt traditioneel toevertrouwd aan externe organisaties, vaak bestaande uit leden en vrijwilligers. De rol van de gemeente in buurgemeenten beperkt zich meestal tot het handhaven van de openbare orde en het verlenen van vergunningen aan betrokken partijen.
Stichting Kortebaan Hoorn
Daarnaast werden technische randvoorwaarden vastgesteld voor een mogelijke harddraverij, waaronder de vereiste lengte van een rechte en vlakke drafbaan van minimaal 400 meter. Ook is een plek op de kortebaankalender van Stichting Kortebaan Nederland een essentiële voorwaarde. Een cruciale bevinding was dat er momenteel geen partij is die de organisatie van de harddraverij op zich wil nemen. Voorheen was de Stichting Kortebaan Hoorn actief, maar deze is recentelijk opgeheven, en het voormalige bestuur is niet beschikbaar voor heroprichting.
Financiën
Financiën speelden ook een rol in de haalbaarheid van het evenement. Een eerste schatting suggereert dat minimaal €40.000,- nodig zou zijn voor de organisatie van een harddraverij in Hoorn, waarbij de gemeente Hoorn in de eerste jaren een bijdrage van minimaal €15.000,- zou moeten leveren. Belangrijke inkomstenbronnen voor de organisatie zouden komen van bijdragen van ondernemers, sponsoren, de totalisator (het wedkantoor waar gegokt kan worden op de winnaar), en entreegelden.
In het verleden werd in 2020 al eens een verzoek gedaan door de voormalige Stichting Kortebaan Hoorn om een harddraverij te organiseren in de binnenstad. Destijds werd het verzoek afgewezen vanwege technische uitdagingen, waaronder het jaarlijks aanpassen van verkeersdrempels en een verkeersplateau, wat extra kosten met zich meebracht. Het tijdelijk verwijderen en terugplaatsen van deze drempels zou jaarlijks ca. € 4000,- per drempel kosten, wat neerkomt op € 12.000,-. Dit bedrag komt bovenop de minimale organisatiekosten van 40.000 euro.
Alternatieve locaties
Alternatieve locaties (o.a. bij de Blauwe Berg en bij het Hof van Hoorn) zijn kort besproken, maar worden door verschillende betrokkenen als onvoldoende kansrijk gezien. De beschikbare ruimte bij de Blauwe Berg is onvoldoende (te kort) bevonden door Stichting Kortebaan Nederland. Het is ook noodzakelijk om de baan daar te egaliseren. Het Hof van Hoorn was onvoldoende kansrijk vanwege het ontbreken van noodzakelijke horecavoorzieningen en hier wordt de historische context gemist.
Foto Coll. W.F.H. Robat via Oud Hoorn; Ter gelegenheid van de feestelijke opening van de spoorlijn Zaandam-Hoorn werd op 20 mei 1884 op de pas gedempte Turfhaven een harddraverij georganiseerd. Het evenement oogstte zoveel succes, dat het een vast onderdeel werd van het feestprogramma voor Koninginnedag