• Hoorn.wf
  • Medemblik.wf
  • Enkhuizen.wf
  • Drechterland.wf
  • StedeBroec.wf
  • Opmeer.wf
  • Koggenland.wf
dinsdag, 1 juli 2025
  • Login
OnsWestfriesland
  • Home
    • Sport
    • Vacatures
  • 112NHN
  • Lokaal
    • Drechterland
    • Enkhuizen
    • Hoorn
    • Koggenland
    • Medemblik
    • Opmeer
    • Stede Broec
  • Fotos
  • Adverteren
  • Video’s
  • Contact
No Result
View All Result
  • Home
    • Sport
    • Vacatures
  • 112NHN
  • Lokaal
    • Drechterland
    • Enkhuizen
    • Hoorn
    • Koggenland
    • Medemblik
    • Opmeer
    • Stede Broec
  • Fotos
  • Adverteren
  • Video’s
  • Contact
No Result
View All Result
OnsWestfriesland
Home Nieuws

De toekomst van de Nederlandse e-commercemarkt

by Redactie
2 april 2021
in Nieuws
Reading Time: 4 mins read
A A
0
De toekomst van de Nederlandse e-commercemarkt

Foto aangeleverd

Deel op FacebookDelenDelenDelenDelen

INGEZONDEN MEDEDELING – De e-commercemarkt in Nederland is aan een stevige opmars bezig. Vorig jaar groeide deze sector immers met 6,7%. Een jaar dat voor de meeste offline winkels, op zijn minst gezegd, nogal een tegenvaller was.

Mede dankzij de coronacrisis doen steeds meer mensen hun aankopen online, maar dit is een evolutie die al jaren aan de gang is. Ook zien we dat offline winkels zich en masse verplaatsen naar de online wereld en dat er een steeds hogere standaard van dienstverlening wordt aangeboden én geëist van bestaande webshops.

(tekst gaat door onder deze advertenties)

In dit artikel bekijken we kort deze en andere trends die we in de nabije toekomst zien in de e-commercemarkt in Nederland.

1) Hogere klantenverwachting

Naarmate het aanbod van webshops toeneemt en de industrie langer en langer bestaat, worden klanten steeds veeleisender. Mensen weten immers wat ze willen en als jouw webshop dat niet kan aanbieden, gaan ze gewoon over naar een concurrent die dat wel doet.

(tekst gaat door onder deze advertenties)

Zo verlaten veel Nederlandse consumenten de checkout als ze ontdekken dat ze geen gratis verzending krijgen bij een bestelling van meer dan €150.

Online shoppers verwachten ook steeds snellere bezorging. “Vandaag voor X uur besteld = morgen in huis” is de standaard geworden, maar er zijn ook al webshops die met bezorging op dezelfde dag uitpakken. En eens shoppers hier gewoon aan worden, zal dit de lat hoger leggen voor alle webshops om hier ook aan te voldoen.

(tekst gaat door onder deze advertenties)
ADVERTISEMENT

2) Focus op gepersonaliseerde ervaring

Dit hangt samen met het vorige punt: bezoekers gaan niet meer op zoek alleen naar een webshop die hun de correcte producten kan bezorgen, maar ook naar die webshop die hen het meest persoonlijk aanspreekt. “Wat doet deze webshop voor mij, word ik gewaardeerd als klant?”

Webshops kunnen (moeten) hierop inspelen door klanten bijvoorbeeld meerdere flexibele betaal- en bezorgopties aan te bieden, verkoopberichten toe te voegen aan hun track & trace mails, gerichte advertenties, enzovoort.

Cookies en tracking pixels spelen hier een belangrijke rol in, zo kunnen webshops bezoekers precies aanbieden wat de data zegt dat ze willen.

Wat ook steeds meer webshops doen, is gepersonaliseerde aanbiedingen en deals voorstellen aan klanten. “U koopt luiers? Dat is toevallig, wij hebben net een actie waarbij u gratis natte doekjes krijgt bij aankoop van 10 pakken luiers!”

Een dergelijke aanpak wordt reeds jarenlang gebruikt in andere online sectors, zoals bijvoorbeeld bij online datingsites die trouwe leden een gratis maand aanbieden, online casino’s die VIP-spelers bonussen of free spins toewijzen, videogames die met gepersonaliseerde trofeeën gamers overhalen om te blijven spelen, enzovoort.

3) Ga breed of diep

In voorbije jaren kon je zonder probleem een webshop opzetten die gewoon een bepaald product verkocht, zonder iets van speciale toevoegingen, en hier veel succes mee halen.

Tegenwoordig is er in de Nederlandse e-commercemarkt een groeiende trend die dergelijke aanpak teniet zal doen en veel webshopeigenaars voor een keuze zal stellen.

Ofwel ga je erg breed met je webshop en word je een grote marketplace (zoals eBay) waar jouw bezoekers min of meer alles kunnen kopen, ofwel ga je diep en richt je je op een zeer specifieke niche.

Je verkoopt dan niet meer gewoon een bepaald product, maar je verkoopt een specifieke vorm van dat product gericht op een bepaalde doelgroep.

Naarmate de concurrentie groeit, zal dat immers de enige manier zijn waarop webshops zich kunnen onderscheiden van de honderden (duizenden) andere webshops die vergelijkbare producten aanbieden.

Vroeger kon een webshop zich nog laten opmerken door zaken zoals gratis levering, of bezorging binnen 1 werkdag, maar zoals we voorheen hebben besproken worden die dingen nu de standaard van de industrie.

4) Van offline naar online

Als de coronacrisis één economische les duidelijk heeft gemaakt, is het wel dat de toekomst van handel niet meer offline ligt. Fysieke winkels en standaard retailers zullen steeds meer de overstap moeten maken naar een online webshop.

Mensen worden meer en meer gewoon aan het gemak van te shoppen van thuis uit en hun gewenste producten gewoon aan de deur te krijgen. Ook horeca-zaken zullen hier rekening mee moeten houden, want klanten bestellen vaker eten en drinken aan huis.

Restaurants en andere voedselzaken die geen afhaal- of bezorgdienst opstellen, zullen uiteindelijk minder klanten aantrekken dan collega’s die dat wel doen.

Veel nieuwe bedrijven die worden opgericht beginnen nu éérst met een webshop, en openen later pas een fysieke locatie (of gewoon niet).

5) Kijk verder dan de horizon

Veel webshopeigenaars beginnen te beseffen dat er in feite maar weinig redenen zijn om zich te beperken tot Nederland. Als je een goed product hebt en er is duidelijk internationale vraag naar, is het slechts een kwestie van je webshop in andere talen aan te bieden en internationale verzendingen op te stellen.

Zo is het mogelijk om een webshop naar een volledig ander niveau te brengen. Maar natuurlijk, als je dat doet, neemt je concurrentie ook toe. En dan is de cirkel rond, komen we terug bij punt 1 tot en met 3.

Wat is de toekomt van de Nederlandse e-commercemarkt?

Een internationaal gerichte industrie die zich volledig inzet op gepersonaliseerde klantervaringen, waarbij je een aantal grote en brede marktplaatsen hebt, en duizenden kleinere nichewebshops.

Share28Tweet17SendShare5Send
Advertenties van onze sponsoren
• BHV materialen nodig? BHVtotaal uw partner in veiligheid!
• De HorlogeSmit voor horlogereparaties en onderhoud 0611040316
• Ook hier adverteren? Vanaf €25,- p/maand
• Renovatie badkamer, keuken, toilet? Vertelman Tegelwerken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inschrijven voor Nieuws Updates:

Skoftig; Nieuws uit jouw regio in je mailbox Abonneren

Populair afgelopen 24 uur

  • Dinsdag waterspektakel voor verkoeling door brandweer in Hoorn

    Dinsdag waterspektakel voor verkoeling door brandweer in Hoorn

    1650 shares
    Share 660 Tweet 413
  • Waterspektakel in Julianapark met hulp van brandweer Hoorn

    862 shares
    Share 345 Tweet 216
  • Politie zoekt vermiste Elin (12) uit Dijk en Waard; melding recent gezien in Obdam

    422 shares
    Share 169 Tweet 106
  • Waterfestijn bij de haven in Opmeer op dinsdagavond

    630 shares
    Share 252 Tweet 158
  • Waterpret in Zwaag: brandweer zorgt voor verkoeling bij voetbalveld De Opgang

    246 shares
    Share 98 Tweet 62

Lokaal nieuws en bekendmakingen

  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
Facebook Twitter Instagram Telegram LinkedIn

Nieuws, informatie en bekendmakingen per gemeente

  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
Volg OnsWestfriesland en mis geen nieuws
  • Bluesky:  ons.wf/bluesky
  • Instagram:  ons.wf/Instagram
  • Twitter: ons.wf/twitter
  • facebook: ons.wf/facebook
  • Youtube: ons.wf/youtube
  • Telegram: ons.wf/telegram
  • Threads: ons.wf/threads
  • Mastodon: ons.wf/mastodon
  • Whatsapp Channel: WestfrieslandNieuws
  • whatsapp: 06-49 522 000 (nieuws, tips en foto's)
Samen groeien wij door naar de nummer 1 nieuwswebsite gericht op Westfriesland.

Laatst toegevoegd

Kindergemeenteraad en kinderburgemeester officieel van start

Medio juli wegafsluitingen op N247 rondom Monnickendam

Werkzaamheden Bovenakker-Sluisweg 

Stoommachinemuseum een zomerlang onder stoom

Lokale steun voor Stichting Pisa

Politie zoekt vermiste Elin (12) uit Dijk en Waard; melding recent gezien in Obdam

Waterfestijn bij De Dres in Nibbixwoud

© 2013-2024 OnsWestfriesland.nl een Westfriesland Media productie. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
No Result
View All Result

© 2013-2024 OnsWestfriesland.nl een Westfriesland Media productie. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer