OPMEER – De gemeente Opmeer heeft een overzicht vrijgegeven van de verzoeken die zijn ingediend op basis van de Wet open overheid (Woo). De Woo verving de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en heeft tot doel de openbaarheid en toegankelijkheid van publieke informatie te verbeteren.
Het onderwerp met de meeste verzoeken is volgens de opgaaf van de gemeente de ‘WVG Hoogwoud Oost of daaraan gerelateerd’. In de periode 1 januari 2022 tot 15 april 2023 zijn hierover 14 Wob- of Woo-verzoeken ontvangen.
Behandelingstijden en complexiteit
Tussen januari 2022 en 15 april 2023 heeft de gemeente Opmeer in totaal 30 Wob- of Woo-verzoeken ontvangen. Daarvan zijn drie verzoeken nog in behandeling, terwijl er op één verzoek een deelbesluit is genomen. Van de overige 25 verzoeken zijn er vijf buiten behandeling gesteld of ingetrokken na gedeeltelijke informatieverstrekking.
De gemiddelde behandelduur van de afgeronde verzoeken bedraagt 47 dagen, terwijl de gemiddelde behandelduur van de nog niet afgeronde verzoeken en die eigenlijk al afgerond hadden moeten zijn, 83 dagen is. De wettelijk toegestane behandelduur van een verzoek is minimaal 28 dagen, maar kan om diverse redenen worden verlengd.
Complexiteit
De behandeling van Woo-verzoeken varieert in complexiteit en hangt af van factoren zoals de aard, omvang en toegankelijkheid van de gevraagde informatie, de betrokkenheid van externe partijen en de beschikbaarheid van middelen binnen de gemeente. Soms kan een verzoek leiden tot het opheffen van geheimhouding, wat de behandeling bemoeilijkt.
Bezwaren en verdere ontwikkelingen
Na het nemen van een Woo-besluit zijn er zes keer bezwaren ingediend. Deze bezwaren hebben vaak geleid tot (gedeeltelijke) herroeping van het besluit. Verzoeken om voorlopige voorziening werden afgewezen en de beroepen moeten nog worden behandeld bij de rechtbank.
De behandeling van Woo-verzoeken is een punt van aandacht voor de gemeente Opmeer. Er wordt ingezet op het verwerven van extra capaciteit en software om de behandeling te verbeteren. Daarnaast zal preventie, zoals transparant handelen en een gestructureerde aanpak van andere verzoeken, bijdragen aan het verminderen van de instroom van Woo-verzoeken.
Communicatie en financiële gevolgen
Om meer inzicht te krijgen in de benodigde uren voor de behandeling van Woo-verzoeken, zal de organisatie een urenregistratie bijhouden. Tot nu toe zijn er al 427 uur besteed aan verzoeken door de juridische afdeling van de gemeente tussen 1 januari 2023 en 1 mei 2023. Vanwege een openstaande vacature wordt er ook gebruikgemaakt van dure externe inhuur. Alleen al voor de juridische afdeling hebben de verzoeken in een periode van vier maanden €40.000 gekost meldt de gemeente in haar raadsbrief en vult aan: “Het is belangrijk op te merken dat deze kosten slechts een klein deel vormen van de totale kosten, aangezien de vakafdelingen niet zijn meegerekend in de bovengenoemde uren en het budget.”
Recente reacties