9 december 2024 – Column Gerben h. Bakker: Opheffingsuitverkoop
Wat hebben de winkelgebieden van Hoorn, Maastricht en Amsterdam met elkaar gemeen? Ik laat u nog even in het ongewisse. Oké, ik licht een tipje van de sluier op; we richten ons op het winkelaanbod. De decembermaand is van oudsher de maand waar zij het van moet hebben. Daar waar tot voor kort de olijke pieterbazen en het kerstfeest ons tot uitgaven deden verleiden hebben we daar ‘black-Friday’ en ‘Happy Holidays’ voor terug gekregen.
De achtergrond blijft echter hetzelfde: Het laten rinkelen van de kassa. Aan de West-Friese ondernemersgeest is dit altijd wel besteed geweest. Ik heb u genoeg in spanning gelaten. Al deze steden herbergen een aantal vestigingen van Blokker en Action, concerns met wortels in onze eigen regio. Ook de sfeerverlichting in deze steden is terug te herleiden naar onze polder. Allen West-Friese glorie dus.
‘Onlangs leidde Hans Stuijfbergen de marketingafdeling van het zieltogende bedrijf nog rond in zijn Museum van de Twintigste Eeuw’.
Degene die deze regio-trots nog wil ervaren bij de firma Blokker moet er snel bij zijn. In 1896 begonnen als ‘Goedkope IJzer- en Houtwinkel’ aan Het Breed in Hoorn groeide zij uit tot een concern met 800 winkels. Naar verluid kregen alle medewerkers door heel Europa nog lang een Hoornsche broeder in het kerstpakket. De banden met de regio zijn echter al lang verbroken. Onlangs leidde Hans Stuijfbergen de marketingafdeling van het zieltogende bedrijf nog rond in zijn Museum van de Twintigste Eeuw. Het personeel had idee noch gevoel bij haar wortels in de stad.
Belangrijker dan dat was dat ook het bedrijfsmodel zwalkte. Zo zag zij geen toekomst in het internet en liet zij de prijsbewuste klanten glippen naar de concurrentie. Inmiddels heeft Blokker opheffingsuitverkoop en het is de vraag of dit erg is. Personeel en kapitaal komt hiermee vrij voor bedrijven die de tijdsgeest beter aanvoelen, en; wanneer heeft u er voor het laatst iets gekocht?
‘Schepen vol spullen uit Azië -vaak van plastic makelij- die niet uitblinken in kwaliteit of levensduur; een leverancier van instant-geluk’.
Neem dan de succesformule van de rebelse concurrent Action. Begonnen aan haven in Enkhuizen voelde zij de 21e-eeuwse tijdsgeest duidelijk beter aan. In korte tijd maakte zij naam met stuntprijzen mogelijk gemaakt door het importeren en wegzetten van restpartijen. Schepen vol spullen uit Azië -vaak van plastic makelij- die niet uitblinken in kwaliteit of levensduur; een leverancier van instant-geluk. Uitgegroeid tot een keten van 2650 winkels internationaal is het de nieuwe parel van lokale ondernemersgeest. Inmiddels in handen van investeerders, maar toch.
Laat het u troosten bij de trieste aanblik van leegstaande winkelpanden in de binnensteden. Excuses voor mijn weemoedigheid, het zal de tijd van het jaar zijn. Maar met mijn blik omhoog zie ik lichtpuntjes. Halogeen. Ik wens u fijne kerstdagen.
Vanmorgen nog.