HOORN – Uit onderzoek van Haskoning DHV blijkt dat de turborotonde veel eerder voor grote verkeersinfarcten gaat zorgen dan gedacht. Hoorn moet daarom snel aan de slag met de turborotonde. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek naar de doorstroming van de Provincialeweg. Andere belangrijke knelpunten zijn de Liornestraat en het traject tussen de Oostergouw en de Rijnweg.
De Provincialeweg is een van de belangrijkste verkeersaders van Hoorn. De doorstroming op deze weg is niet altijd optimaal, waardoor er vooral in de spits opstoppingen ontstaan. Het college van B en W heeft Haskoning DHV opdracht gegeven te onderzoeken waar de knelpunten voor de doorstroming zitten en wat de gemeente hieraan zou kunnen doen. Het bureau heeft gekeken naar de huidige situatie en een toekomstige situatie in 2030 en heeft dit verwerkt in een rapport.
Turborotonde
Belangrijkste conclusie is dat de turborotonde het grootste knelpunt is voor de doorstroming op de Provincialeweg, en dat dit ook nu al zorgt voor verkeersinfarcten. Haskoning DHV adviseert de gemeente dan ook om deze rotonde zo snel mogelijk aan te pakken en om te vormen tot een kruispunt met verkeerslichten.
‘een groene golf over de hele lengte van de Provincialeweg niet mogelijk’
Timing
De timing van de publicatie van het onderzoek en de gevolgen voor onder andere de rotonden bij McDonalds/Esso en de turborotonde is ongelukkig. Juist dit weekend worden deze rotonden opnieuw geasfalteerd. Mochten de plannen van Haskoning DHV worden opgepakt worden deze rotonden niet lang na de nieuwe asfalt laag opnieuw op de schop genomen.
Verbeteren groene golf
Een ander punt dat volgens Haskoning DHV snel opgepakt kan en moet worden is het verbeteren van de groene golf. Uit het onderzoek blijkt een groene golf over de hele lengte van de Provincialeweg niet mogelijk. Dit vanwege de verkeersdrukte en het feit dat de Provincialeweg tussen de Oostergouw en de Rijnweg van 4 naar 2 rijstroken gaat. Daarom wordt de groene golf opgesplitst in 2 delen; van het Keern tot de Lepelaar en van de Rijnweg tot Hoorn 80. Haskoning DHV ziet op korte termijn mogelijkheden om de groene golf tussen het Keern en de Lepelaar te optimaliseren. En in de spitstijden is een koppeling van de kruispunten tussen de Rijnweg en Hoorn 80 ook mogelijk.
Knelpunten 2030: Liornestraat en Oostergouw
Na de turborotonde en het verbeteren van de groene golf volgen de Liornestraat en het traject tussen de Oostergouw en de Rijnweg als grootste knelpunten. Vanuit het oogpunt van doorstroming en verkeersveiligheid adviseert Haskoning DHV in de toekomst (2030) bij de Liornestraat ongelijkvloerse kruisingen voor langzaam verkeer aan te leggen. Voor de kortere termijn is het mogelijk om een voetgangersoversteek over de Liornestraat aan te leggen en de verkeerslichten op de Zwaagmergouw en de Liornestraat aan te passen tegen automobilisten die door rood rijden.
‘Spoorviaduct ook naar 4 rijstroken’
Het knelpunt tussen de Oostergouw en de Rijnweg wordt volgens het rapport vooral veroorzaakt door het feit dat de Provincialeweg hier van 4 naar 2 rijstroken gaat. Het bureau adviseert daarom de weg op dit stuk te verbreden van 2 naar 4 rijstroken. Dit is overigens niet eenvoudig, vanwege de aanwezigheid van het spoorviaduct.
Vervolg
Begin september 2016 start de gemeente met de aansluiting van de Maelsonstraat op de Provincialeweg. Na de zomer legt het college een voorstel over de aanpak van de turborotonde voor aan de raad. Eind 2016 volgen de optimalisering van de groene golf, de aanleg van een voetgangersoversteek bij de Liornestraat en het aanpassen van de verkeerslichten bij de Zwaagmergouw en de Liornestraat tegen roodlichtrijders.